Την Μεγάλη Τετάρτη 1η Μαϊου 2024 και ώρα 21:00 στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της Φιλαρμονικής Σχολής Ληξουρίου θα πραγματοποιηθεί και φέτος η καθιερωμένη εαρινή συναυλία της μπάντας μας.
Η μπάντα μας ήταν αυτή που καθιέρωσε τις συναυλίες της Μεγάλης Εβδομάδας στην Κεφαλονιά το 2018 με τις εμφανίσεις της στο Ληξούρι και στο Δημοτικό Θέατρο ‘Κέφαλος’ του Αργοστολίου. Το περιεχόμενο της συναυλίας σχετίζεται με την μουσική και μπαντιστική παράδοση της Μεγάλης Εβδομάδας που με την πάροδο των ετών έχει δημιουργήσει μια ιδιάζουσα μουσική έκφραση που συνδυάζεται με τις τελετουργίες και περιφορές της Μεγάλης Εβδομάδας, καθιερώνοντας ένα ρεπερτόριο πένθιμων και θρησκευτικών εμβατηρίων επηρεασμένα από τις δημιουργίες των μουσουργών της Επτανησιακής Σχολής της Μουσικής, την παράδοση της εντόπιας πολυφωνικής ψαλτικής χωρίς όμως να προσπερνάμε τις ιταλικές επιρροές και που συνεχίζεται ακόμη και στις μέρες μας με τις συνθέσεις των σύγχρονων συνθετών και μαέστρων των Φιλαρμονικών.
Η μελέτη και ανάλυση της μουσικής αυτών των ημερών επιβάλλει τον εξαρχής εντοπισμό του χώρου και του χρόνου (fieldwork) που εκτελείται αυτή η μουσική. Στα Επτάνησα, με μικρές εξαιρέσεις που αντανακλούν ήσσονος σημασίας τοπικές ιδιαιτερότητες, τα δρόμενα των ημερών σφυρηλατηθήκαν κατά τη διάρκεια της μακραίωνης ενετικής και βρετανικής ‘προστασίας’. Η αστική ζωή των κύριων πόλεων των νησιών έχουν επηρεαστεί από το δυτικό τρόπο ζωής που διάνθισαν την βυζαντινή παράδοση που διατηρήθηκε μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453. Μπορούμε να εντοπίσουμε μια μεγάλη σειρά ομοιοτήτων μεταξύ των περιφορών και άλλων τελετών που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας και του λειτουργικού δράματος, μια πρακτική καθιερωμένη από τις συγκεντρώσεις των Ορθόδοξων Χριστιανών ήδη από τον 4ο αιώνα. Πρόκειται για τελετουργικές αναπαραστάσεις κυρίως προς ανάμνηση των μεγάλων γεγονότων των Παθών όπως η Αποκαθήλωση και η Περιφορά του Επιταφίου, που βοηθούσαν το εκκλησίασμα των χρόνων εκείνων να κατανοήσει τα γεγονότα. Αναφέρεται κατά τους βυζαντινούς χρόνους ότι ο Αυτοκράτορας μαζί με τον Πατριάρχη, τον κλήρο και τους πιστούς αναβίωναν την τελετή του Νιπτήρα και τη συνήθεια να πραγματοποιείται με μεγάλη λαμπρότητα στην Αγία Σοφία το λειτουργικό δράμα Τρεις παίδες εν καμίνω. Η παρακμή όμως του Βυζαντίου σταμάτησε την εξέλιξη αυτών των θρησκευτικών δρώμενων, τα οποία συνεχίστηκαν και εξελίχθηκαν στον Δυτικό Χριστιανισμό.
Η παρουσία διαφόρων τύπων στρατιωτικών μπαντών μπαντών που παιάνιζαν κατά τη διάρκεια των μεγάλων εορτών, περιφορών και πανηγύρεων ήταν κοινή πρακτική ήδη από την περίοδο της ενετοκρατίας. Οι στρατιωτικές μπάντες, ως μέρος ενός άρτια οργανωμένου στρατεύματος, σύμφωνα με πολλές αναφορές ήταν παρούσες στα Επτάνησα όχι μόνο κατά την παρουσία των Ενετικών και Γαλλικών δυνάμεων αλλά και κατά της διάρκεια της ρωσικής παρουσίας υπό τον Ναύαρχο Ουσακώφ την περίοδο 1800-1807. Ήταν όμως η περίοδος της Βρετανικής Προστασίας (1814-1864) που δημιούργησε μια ιδιότυπη συνθήκη σταθερότητας κατά την ταραγμένη περίοδο των Ναπολεόντειων Πολέμων. Η συνθήκη αυτή έδωσε πρόσφορο έδαφος στην δημιουργία αστικών ενώσεων υπό τον τύπο των εταιρειών του 19ου αιώνα όπως οι Φιλαρμονικές Σχολές και Εταιρίες.
Πρωτοπορώντας και σε αυτόν τον τομέα, η μπάντα της Φιλαρμονικής μας εισήγαγε και νέα ακούσματα προερχόμενα από δημοφιλείς Ίβηρες συνθέτες όπως οι Francisco José Rosal Nadales, David Rivas Domínguez και Miguel Sánchez Ruzafa, εμπλουτίζοντας με αυτό τον τρόπο την μουσική εμπειρία των μουικών και ακροατών.
Ο Πρόεδρος και το Διοικητικό Συμβούλιο, ο Αρχιμουσικός, οι Μουσικοί και τα Μέλη της Φιλαρμονικής Σχολής Πάλλης σας εύχονται το Φως της Ανάστασης να καταυγάσει τις ψυχές όλων μας και να φέρει ευλογία σε κάθε βήμα μας στο ταξίδι της ζωής.